«خورشید آسمان، خورشید کاشی» (زیبا ارژنگ)
تاریخ ایجاد اثر: 1403/2/8
شماره اثر: 3637

داستان مردمی که روی یک دیوار کاشی‌کاری شده زندگی می‌کنند و درگیر جنگی ناخواسته شده‌اند. آن‌ها براثر شدت انفجار و بمباران خورشید آسمانشان را از دست داده‌اند و شهر و روزگارشان تاریک و سیاه شده است.

مدت‌زمان «خورشید آسمان، خورشید کاشی» شش دقیقه است و فیلم ۱۲ شخصیت دارد که تمام آن‌ها به‌نوعی شخصیت اصلی هستند. دراین‌بین، یکی از شخصیت‌ها نقش راهبر و هدایت‌کننده را برای رسیدن به خرد جمعی ایفا می‌کند.

«خورشید آسمان، خورشید کاشی» فیلمی مفهومی و بدون دیالوگ است.

ارژنگ در انیمیشن «خورشید آسمان، خورشید کاشی» از نقوش اصیل کاشی‌کاری ایرانی بهره گرفت‌ و فیلم خود را با تکنیک دوبعدی و به‌صورت دستی و سنتی روی کاغذ با ترکیب تکنیک دیجیتال تولید کرد.

گرافیک این انیمیشن با الهام از طرح کاشی‌های دو عمارت تکیه معاون‌الملک کرمانشاه و کاخ گلستان تهران کار شد که هر دو بنا متعلق به دوره قاجاریه است.

زیبا ارژنگ در آثار قبلی خود نیز چنین نگاهی را دنبال کرد. انیمیشن «نقش» ساخته او درباره‌ نقوش روی کوزه است. انیمیشن «شهر من سردشت» نیز داستان واقعی زندگی دختری است که روی گبه بافته شده است.

«خورشید آسمان، خورشید کاشی» تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

«روستای دِه‌برآفتاب»، «محراب آرامش» و «این پشه مزاحم» از دیگر ساخته‌های زیبا ارژنگ است. او مدرک کارشناسی هنر در رشته صنایع دستی دارد و دانش‌آموخته رشته فیلمسازی از انجمن سینمای جوانان ایران است.